Business

Søvn er ekstremt vigtigt, for at kroppen kan fungere optimalt. Desværre bøvler mange danskere med søvnen, hvilket kan være meget skadeligt for helbredet på lang sigt.

Virksomhed

Sleepzone

Telefon

+45 26 33 27 13

E-mail

kontakt@sleepzone.dk

Webside

https://sleepzone.dk/

Annonce Virksomhedsprofil - 22. februar

Konkret tips til en bedre nattesøvn

Engang var det typisk ældre mennesker, som havde søvnbesvær. I dag er det også unge mennesker, der ikke får prioriteret deres nattesøvn, hvilket nedsætter koncentrationsevne, øger stressniveauet og den generelle tilstedeværelse.

Prioriter din nattesøvn

Søvnbesværet kan skyldes flere ting, men vi vil i dette indlæg komme med nogle konkrete tips til hvordan man kan forbedre sin nattesøvn for netop at minimere stress og generelt bidrage til et sundt helbred.

Kom ind i en rytme

For at få en optimal søvnrytme, er det en rigtig god idé at komme ind i en daglig rutine. En daglig rutine er med til at gøre kroppen vant til noget. Vaner kan vi som mennesker godt lide, og vi er af natur overordnet vanedannende. Her er det ligegyldigt, om der er tale om søvn, livretter eller en favoritserie. Vi vælger gerne det som fungerer, og finder man en daglig søvnrytme der fungerer, handler det om at holde fast i den.

En god tommelfingerregel er at gå i seng klokken 22.00, og stå op klokken 06.00. På den måde sikrer du, at kroppen får den dybe søvn og de minimum 7-8 timers søvn, der anbefales.

Valg af topmadras

Topmadrassen har også en meget stor indflydelse på søvnen. Dét, som en topmadras gør, er, at den forbedrer liggekomforten og temperaturen. Desuden sikrer den, at madrassen holder længere, samt man undgår den der irriterende sengerevne.

Er du ikke tilfreds med din egen nuværende topmadras, kan du se tilbud på topmadrasser her.

Topmadrassen er en essentiel del af komfort og søvn, og man bør ikke gå på kompromis med denne.

Læg telefonen fra dig

Læg telefonen fra dig når du skal i seng. Det er en rigtig god idé at have en telefon-fri time, inden man går til køjs. Den bedste måde at gøre det på, er enten ved at slukke den eller sætte den på flytilstand. På den måde bliver du ikke forstyrret, og du kan koncentrere dig om at få slappet af.

Ens telefon kan være ekstremt forstyrrende, og det er også ofte den, de unge mennesker bruger som undskyldning for den dårlige søvn. De føler sig nødsaget til at besvare venner eller interagere på indslag, hvilken ikke kun er dårligt for søvnen, men også for ens stressniveau.

Udover at lægge telefonen fra sig lige inden nattesøvn, kan det også være afstressende at holde afstand fra telefonen de første minimum 30 minutter af morgenen. På den måde kommer kroppen langsomt i gang, og du fokuserer på dig selv, kæreste eller familie frem for, hvad der er foregået på de sociale medier, mens du har været væk i dine minimum 7-8 timer.

Du har hele dagen til at bruge din telefon, så mon ikke en pause morgen og aften er muligt. Prøv én af ovenstående tre råd og mærk forskellen.