VILD-VILLIG OG VOLDSOM: Den nyskrevne teaterkoncert Krigen om Vartegnet opruller Frederikshavn og frederikshavnernes DNA i Krigen om Vartegnet

FREDERIKSHAVN: Frederikshavn i 70’erne kan fikseres i de tre V’er - Vild, Villig og Voldsom.

Vi ville hinanden og fremtiden - og intet skulle stå os i vejen.

Vi greb muligheder, fordi de var der og fordi vi kunne.

Det kostede på den korte bane, når båndene til byens gamle institutioner, blev kappet.

Som da Fiskerklyngen mistede adgangen til sit hav og blev buret inde mellem en stærkt befærdet Skagensvej i den ene ende og et lukket baneareal i den anden.

Som da Krudttårnet var i fare for at blive revet ned - men heldigvis blev flyttet, og dermed kunne fortsætte med at være det vartegn, det pejlemærke, som det har været i flere end 300 år.

- Det er en historie, der er vigtig. Det er et afgørende moment i vores udvikling, og derfor glæder jeg mig også til byde velkommen nu på torsdag til premieren, siger koncertens idemand og producent, Jan Michael Madsen.

I sidste uge blev det store telt rejst, så publikum kan sidde i læ for vind og væde, og nu er alt klar til at tage mod gæsterne over de otte spildage, den nyskrevne teaterkoncert sættes op - fire dage i denne uge og fire dage i næste.

Flytter tårnet igen

Her bydes ind til en sanselig og magisk oplevelse - musisk og visuelt - ved Krudttårnet.

- Vi flytter simpelthen Vartegnet endnu en gang, siger Jan Michael Madsen.

- Og målet er klart. Det vil give publikum en følelse af at være et med vores kyst, vores fællesskab og vores bys historie, siger Jan Michael Madsen.

Han erkender, at det både er frækt og vovet at præsentere en helt nyskreven og professionel teaterkoncert med topartister på scenen, men sidste års store succes med Historien om Købstaden, viste at Frederikshavn er klar til at skabe egne scenekunst-produktioner med et professionelt hold både bag og på scenen.

- Det er kun muligt, fordi vi har kunnet samle en flok engagerede virksomheder, der sammen med os og holdet omkring opsætningen, har gjort opsætningen mulig, siger Jan Michael Madsen

Løfter Dynen

Teaterkoncerten Kampen om Vartegnet tager sit afsæt i Dynen, der hos generationer af frederikshavnere, altid har været forbundet med deres barndomsstrand.

Da området mellem “Langelinie” og Fiskerklyngen gradvist blev opfyldt, blev Dynen begravet.

Men da der skulle graves ud og gøres klar til opførelsen af den nye banegård og posthus, stødte man på den store sten - som nu lå i vejen.

Planen var at spule vand under stenen, for at få den til at synke endnu dybere ned i den tidligere havbund. Her sagde frederikshavnerne nej og fandt midler til at grave den fri og få den løftet op til evig ære.

Kræver ofre

Med denne intro er forestillingen om Frederikshavns store transformering mod at blive Nordjyllands “store” driftige industri- og havneby for alvor skudt i gang.

Det kræver sine ofre. Gamle pejlepunkter i ejendomsmassen rives ned og baner vejen for en moderne by, der gør sig klar til en kæmpemæssig erhvervsvækst og bosætning.

Den ånd, der drev det projekt, rammesættes i sangen - Gå kun med fremskridt.

Flyt det tårn

Et af de projekter, der krævede stålsatte nerver var Frederikshavns Værft behov for at fortsætte erhvervseventyret med en ny og stor tørdok. Der er bare lige en væsentlig forhindring. Krudttårnet.

Krudttårnet havde stået samme sted i 300 år. Oprindeligt ude i havet på en stenrøn, men værftet var vokset op omkring tårnet så enten skulle det sprænges og fjernes, eller også skulle det flyttes.

Diskussionerne og folkeånden oprulles i sangen - Flyt det tårn.

På drømmertogt

Den hastighed som byen forandres med, har en pris.

De ansvarlige politikere har set lyset og er klar til at tvinge projekterne igennem uanset, hvor meget borgerne så end protesterer,

For den glubende appetit på fremtiden lader sig ikke standse.

På havnen er der regulær krig mellem Sessan-Linjen og opkomlingen Stena Line. På mange måder en underdog - akkurat ligesom Frederikshavn.

Men drømme kan flytte bjerge. Det tydeliggøres i sangen Drømmebyen.

Hvad med Klyngen?

Mens drømmene skaber vækst, så koster fremskridtet også tab.

Vi har tidligere nævnt Fiskerklyngen - byens gamle bydel, der nu ligger stille og upåagtet hen, mens handelslivet høje cigarføring er flyttet mod syd til Fisketorvet og Havnegade.

Den gamle bydels smerte blotlægges i sangen Fiskerklyngen.

Selv om Frederikshavns skæbne på mange måder stadig styres af magthavere, som befinder sig under himmelstrøg langt fra den driftige havneby, så evner vi at følge udviklingen og alligevel forme den, som vi nu helst vil - uden store faldballader, men i det stille. Den ånd finder vi i sangen Gemme mig for dig.

Oliekriser i anmarch

NEJ TAK til Atomkraft - og ja tak til ABBA, motorjakker, beduintørklæder og trompetbukser var ungdommens markører, mens oliesheikerne hævede prisen og satte gang i 70’ernes oliekrise og bilfrie søndage.

I de mange nye parcelhuskvarterer, der havde set dagens lys op gennem 60’erne og 70’erne, forskansede frederikshavnere sig i køkkenet - tændte for tv’et og så fup og fakta. En periode, som på mange måder fed for børnene, som havde de befærdede veje for sig selv, men et dyrt bekendtskab for værftsarbejderen, som måtte spinke og spare for at få enderne til at nå sammen. Den epoke oprulles i sangen sig Jolly til din by.

Det skæve tårn

Juledag 1974 rammer katastrofen Frederikshavn.

Havet bryder gennem spunsvæggen i det nye kæmpe dok-byggeri.

Det hele oversvømmes og Krudttårnet som TRIGON nu har gravet fri og løftet op fra det stenrev, det har stået på i 300 år, oversvømmes og synker - og står skævt.

Frygten er at byens vartegn vil ende med at blive kendt som det skæve tårn i Pisa, men efter måneders oprydning efter ulykken, kan arbejdet gå i gang igen og den fastlagte kurs mod fremtidens forandrede Frederikshavn fortsættes.

Men følelsen, der ramte Frederikshavn den juledag 1974, - var en følelse af Skævt og Skrå, som sangen hedder.

Men hvad er det for et tårn, man går sig så mange anstrengelser for at redde i et stykke.

Hvad gør det til byens vartegn?

Daværende museumsinspektør Laursen, fra Bangsbo Museet, svarede dengang på med følgende ord:

“- Om 100 år står der stadigt et Krudttårn, men det er ikke sikkert der står et værft”.

Så profetisk lød det i 1974 og det er der kommet sangen Krudttårnet ud af.

Vore DNA

Teaterkoncerten tager ikke sigte på at gå i rette med den enorme forandring Frederikshavn er undergået fra 70’erne til i dag.

For hver gang verden omkring os forandrer sig, bliver vi nødt til at følge med.

Det er det vi gør i Frederikshavn - vi følger med.

Men i den udvikling skal vi have fundamentet med os, så vi står stærkt.

I dag kalder vi at det at bygge på vores DNA. Men det fordrer, at vi kender og vedkender os vort udgangspunkt.

Minderne fra 70’erne kan styrke fundamentet og det slår sangen Kom tilbage til os i den grad til lyd for.

Og med den sang afrundes teaterkoncerten, som tager 70’ernes Frederikshavn under en kærlig behandling.

Det er en kompetent og kreativ kvartet, der står bag den skæve, skrå og kreative ide, der realiseres med Krigen om Vartegnet,

- I den musikalske ramme, vi har skabt til teaterkoncerten i år, henter vi inspiration i et krydsfelt mellem 70’ernes musikalske sound og sidste år stærke musikalske koncept, siger Jan Michael Madsen.

Bag tekst og musik står sidste års firkløver - Jan Michael Madsen, Mathias Madsen Munch, Rasmus Madsen Munch og Claus Reenberg, som naturligvis bakkes op visuals, lys og lyd leveret af Profox.

Del på Facebook Del på Twitter Del på mail
Henter...