To af verdens førende rejsemedier er på tredages tur til Danmarks top

SKAGEN: Journalister fra to af verdens førende rejsemedier besøger byen. Og det er langt fra tilfældigt, at de kommer til Skagen

Søndag får Skagen besøg af to af de helt store medier, når man taler rejsejournalistik.

Journalister fra National Geographic Travel og Monocle skal søndag til tirsdag besøge en række af Skagens største attraktioner – særligt med fokus på de gastronomiske tilbud i Danmarks nordligste turistattraktion.

Og det er langt fra tilfældigt eller første gang, at Skagen tiltrækker sig international presseopmærksomhed.

For Turisthus Nord, Frederikshavn Kommunes turistforening, arbejder strategisk med at tiltrække opmærksomhed fra medier uden for landets grænser.

Og den indsats får ros af samarbejdspartneren VisitDenmark.

- Omtale i de store internationale medier har stor betydning, både når det gælder om at få opbygget et brand og om konkret at tiltrække turister. Og det er en god mulighed for at få fokus på Skagens unikke beliggenhed, særlige kulturhistorie og enestående natur, siger marketingdirektør Janne Grønkjær Henriksen fra VisitDenmark.

Det går godt for toppen af Danmark – ikke mindst målt på omtaler i den internationale presse, hvor Skagen for alvor har bidt sig fast i rejsespalterne som must-see-destination på Europas nordspids.

Alene i løbet af 2017 og 2018 har Skagen opnået positiv omtale i en lang stribe internationale medier såsom Wall Street Journal, The Guardian, France 2, The Times og BBC.

Omtalen i verdenspressen er især båret hjem af et målrettet markedsføringsarbejde anført af Turisthus Nord og i samarbejde med VisitDenmark og VisitNordjylland.

- Det her er frugten af en fortløbende indsats. Siden 2005 har vi arbejdet strategisk med at få sat Skagen på verdenskortet. Det er sket i samarbejde med VisitDenmark via de internationale markedskontorer. Og den opmærksomhed, som vi nu får, kommer ikke kun Frederikshavn Kommune til gode, men gavner hele regionen, siger direktør i Turisthus Nord, René Zeeberg.

Bred omtale af stor værdi

Omtalerne i den internationale presse kredser i særdeleshed om Skagens enestående natur, arkitektur og kulturhistorie. Alene i 2018 anslås den redaktionelle, internationale omtale at have en annonceværdi på op mod 39 millioner kroner. Ifølge en opgørelse fra Turisthus Nord er historierne om den danske must-see-destination nået ud til et internationalt publikum på flere end 63 millioner læsere.

Del på Facebook Del på Twitter Del på mail
Henter...