Turistdirektør René Zeeberg: Skuffende at grænseåbningen åbenbart er skudt til hjørne

KOMMUNEN: Med Turisthus Nord som spydspids arbejdes der netop nu målrettet på at skaffe i alt 1,6 millioner kroner, der skal sikre, at Frederikshavn Kommune hen over sommeren bliver danskernes foretrukne feriemål.

- Vi har allerede i den normale markedsføring sammen med Visit Denmark anvendt 2,2 millioner kroner primært på det udenlandske marked. En markedsføring, som vi på nuværende tidspunkt ikke ved, om vi får glæde af.

- Vi havde håbet på, at der her i fase 2 af oplukningen af samfundet havde været en afklaring på vore grænser, men den er tilsyneladende skudt til hjørne.

- Og det er virkelig problematisk for os på mange felter, siger turistdirektør René Zeeberg fra Turisthus Nord.

- For det første har vi satset voldsomt på det tyske, svenske og norske marked. For det andet udgør turister fra de lande normalt over halvdelen af vores turiststrøm. For det tredje fordeler turisterne i de lande deres ferier over op mod tre måneder, men danskernes primært falder i de tre industriferieuger. Det betyder, at vi virkelig kommer til at mangle turister først og sidst på højsæsonen. For det fjerde er de danske sommerhuse og campingpladser forbooket af mange udlændinge. Vi ved ikke om de får lov til at komme, men så længe de har bookningen kan danskere ikke leje sommerhusene og i sidste ende kan det så betyde, at vi, hvis grænserne ikke åbnes - kommer til at stå med tomme huse, som sagtens kunne have været lejet ud til danske turister.

Så problemerne står på rad og række og truer med at ødelægge de øvrige gode intentioner i åbningsfase 2.

- Den gode nyhed for os er at vi nu har en langsigtet plan, så vi kan planlægge udfra både som destination og som aktører.

Det skuffende er så, at grænserne er taget ud af den ligning - og det undrer, siger René Zeeberg.

- Det var en politisk og ikke en sundhedsmæssig vurdering, der lå til grund for at lukke grænserne. Derfor må det vel også være det politiske, der vejer tungest i forhold til at åbne dem igen, siger turistdirektøren.

Han understreger, at man med den manglende beslutning placerer aktørerne i et limbo i hvert fald frem til 8. juni, hvor man måske kan forvente at grænseåbningen tages op igen i forbindelse med fase 3.

- Man kan reelt ikke foretage sig andet end at vente, og det er ikke speciel holdbart for et erhverv, der primært tjener pengene i tre hektiske højsæsonmåneder, siger René Zeeberg.

Han hilser beslutningen om at åbne for cafeer og restauranter velkommen.

Det er vigtigt i vores satsning på at hente danskerne, der i år er klar til at holde ferie i Danmark, op til vores destination.

- Derfor satser benhårdt for at finde ekstraordinære midler til at synliggøre området, pointerer turistdirektør René Zeeberg.

- Selv om vi netop nu er startet op med fundraising, har vi takket være god opbakning fra handelsstandsforeningerne og det øvrige erhvervsliv allerede fået tilvejebragt halvdelen af puljen.

Coronakrisen har sat en effektiv stopper for turisme, og René Zeeberg lægger da heller ikke fíngre imellem i sin beskrivelse af virkeligheden.

- Vi er jo helt i knæ, siger René Zeeberg og tilføjer, at der vil blive kamp om de danske turister herhjemme til sommer.

- Vi vil være klar, siger han og tilføjer:

- Turisthus Nord har aldrig tidligere satset i den størrelsesordning på det danske marked, og nu gør vi det sammen.

Det er forretninger, hoteller, pengeinstitutter og foreninger i de tre byer, der går sammen om at donere penge til reklamefremstødet lokalt, regionalt og landsdækkende.

Turisthus Nord har ekstraordinært bevilget 400.000 kroner.

- Der er samlet 900.000 kroner ind - indtil videre. Vi henvender os til handelsstandsforeninger, erhvervsforeninger, banker, større virksomheder og andre, der gerne vil være med. Vi vil gerne vise, at vi kan stå sammen om det her for at hjælpe turisterhvervet i gang igen, siger han.

Og det er alle danskere, de nordjyske byer appellerer til.

Dem der gerne vil holde sommerferie i et sommerhus i en eller flere uger, dem der måske bliver hjemme og tager på endagsture og dem, der kan lokkes til en lille miniferie, selv om det ikke rigtig var planlagt. Endagsturister, miniferie-turister og sommerferieturister.

- Vi kalder det ikke vacation (ferie. red.) men staycation (engelsk udtryk for ferie i eget land, red.), siger René Zeeberg.

- Vi kan jo tilbyde rigtig god plads og smuk natur i første omgang. De åbne vidder og strandene. Her er plads til at være sammen samtidig med, at man får nogle oplevelser, man ellers ikke ville få derhjemme, siger han og nævner en lang række af de seværdigheder Skagen, Sæby og Frederikshavn har.

Her er tre af dem: På Grenen at stå med det ene ben i Kattegat og det andet i Skagerrak, i Sæby at medbringe fiskestang til hele familien og fange skrubber, pighvar, hornfisk eller havørred fra smukke strande og i Frederikshavn at besøge den unikke udsigtsplatform på Pikkerbakken, hvorfra man kan se til Hirsholmene og endda Læsø, hvis ellers vejret eller vil det.

- Vi har jo nok alle sammen brug for at komme ud og opleve noget efterhånden og få et nærvær med hinanden på en anden måde. Nærværet har vi, men vi savner sikkert nogle nye input. Det kan en ferie med god plads i naturen give os, siger han.

Han krydser fingre for, at der snart kommer gang i turistbranchen igen.

- Men vi ønsker selvfølgelig ikke, at det hele åbner på bekostning af, at mange flere bliver smittet. Vi følger sundhedsmyndighedernes anbefalinger, understreger turistdirektør René Zeeberg.

Og det kan skabe problemer ikke mindst for resturanterne alt efter hvordan regelsættene udmøntes.

- Vi kan ikke udelukke, at reglerne kan blive udformet, så det reelt ikke vil kunne svare sig at drive en del af vore restauranter.

- Det håber vi naturligvis ikke sker, siger turistdirektøren, der mere end nogensinde tidligere har et håb om at danskernes sommerferie fremadrettet kan fordeles over op mod to måneder.

- Det er i hvert fald et ønske vi vil forsøge at fremme i de kommende forhandlinger gennem dansk Erhverv. For tre danske turistfyldte uger i vort område kan ikke fylde resturanterne de øvrige højsæsonuger, siger René Zeeberg.

Del på Facebook Del på Twitter Del på mail
Henter...