Klager over P-afgifter blev afgjort til fordel for 60 procent af klagerne

KOMMUNEN: Første årsrapport fra Parkeringsklagenævnet viser, at det for 6 ud af 10 bilister kan betale sig at klage over en p-afgift. Parkeringsklagenævnet har forbedret forbrugerbeskyttelsen markant, mener FDM og Forbrugerrådet Tænk, der repræsenterer forbrugerne i klagenævnet.

Parkeringsklagenævnet har ikke bare gjort det nemmere og hurtigere for bilister at klage over parkeringsafgifter fra private p-selskaber. I 60 procent af klagesagerne kunne det også betale sig.

Af de 153 sager nævnet afgjorde sidste år, fik forbrugerne medhold i 15 sager, mens p-selskaberne fik medhold i 129. Ni sager blev afvist.

Det rammer ikke 60 procent, men her skal man samtidigt medregne de mange sager, som blev afsluttet i klageprocessen, dvs. inden de nåede frem til en behandling i nævnet.

Ud af 548 såkaldt frafaldne sager valgte p-selskaberne i 409 sager at opgive deres krav.

Og dermed fik 6 ud af 10 bilister ret i klagen.

Både FDM og Forbrugerrådet Tænk, der repræsenterer forbrugerne i Parkeringsklagenævnet, mener, at årsrapporten viser, at forbrugerbeskyttelsen er blevet styrket på parkeringsområdet.

- Der er ingen tvivl om, at Parkeringsklagenævnet har forbedret forbrugerbeskyttelsen på det private parkeringsområde markant.

- Det viser ikke bare antallet af afgjorte sager, men nok så vigtigt de mange frafaldne sager, hvor p-selskaberne i tre ud af fire tilfælde under klageprocessen valgte at frafalde deres p-afgift.

- Det betyder, at forbrugerne i 60 procent af tilfældene faktisk får noget ud af at gå til Parkeringsklagenævnet, siger juridisk konsulent i FDM, Dennis Lange, og tilføjer:

Tidligere var forbrugerne henvist til domstolene, hvilket fik mange til at opgive at gå videre med deres sag. Med Parkeringsklagenævnet har de nu fået en reel klagemulighed.

Hos Forbrugerrådet Tænk håber man, at Parkeringsklagenævnet også vil have en opdragende effekt fremover.

- Når vi kan se, at p-selskaberne frafalder så mange sager, inden de kommer til behandling, kan man håbe, at de fremover, i højere grad end i dag, vil give forbrugerne ret, når de klager over en urimelig parkeringsafgift, siger politisk rådgiver for miljø og transport hos Forbrugerrådet Tænk, Vibeke Myrtue Jensen.

Udover FDM og Forbrugerrådet Tænk består Parkeringsklagenævnet af repræsentanter fra parkeringsselskaberne samt en dommer.

Siden 1. juli 2018 har Parkeringsklagenævnet modtaget i alt 2.386 klager over p-afgifter, som nævnet har behandlet eller er i gang med at behandle.

Det er især mangelfuld skiltning, p-skiver, p-billetter og digital registrering, der er årsag til, at bilisterne klager over en p-afgift. Disse årsager udgør knap halvdelen af sagerne.

Det koster 175 kroner i klagegebyr at oprette en klage hos Parkeringsklagenævnet. Får man medhold, får man gebyret tilbage.

Omvendt skal et parkeringsselskab, der ikke får medhold i en sag, betale 3.500 kroner i gebyr til Parkeringsklagenævnet.

Del på Facebook Del på Twitter Del på mail
Henter...