Kommunen rummer flere end 1500 østeuropæere. Mange af dem er 3F-ere og har fået sprogundervisning af HF&VUC Nord direkte på arbejdspladsen.

FREDERIKSHAVN: Sprogundervisning for udenlandsk arbejdskraft er en god investering.

Det ved formand for 3F Frederikshavn, Finn Jenne, alt om.

Derfor tog han for fem år siden kontakt til Didde Klarskov fra HF&VUC Nord i Frederikshavn,

- Vi kunne se, at der var et sprogproblem på flere virksomheder. At kunne tale dansk er nøglen til god integration. Ikke bare på jobbet, men også i samfundet.

- Ideen var at skabe en mere fleksibel sprogundervisning, der foregik lige der, hvor de udenlandske ansatte er.

- Det har haft en rigtig god effekt for mange af vores medlemmer, siger formand for 3F Frederikshavn, Finn Jenne.

Didde Klarskov er erhvervs- og uddannelsesrådgiver på HF&VUC Nord i Frederikshavn.

Hun og kollegerne greb opgaven, som formanden for 3F stillede. Siden dengang har HF&VUC Nord haft mere end 800 igennem et skræddersyet forløb:

- Det virker, at vi tilbyder fleksibel sprogundervisning på de enkelte arbejdspladser, og på tidspunkter, der er ideelle for både de udenlandske ansatte og for arbejdsgiverne.

- En lavsæson i sildesæsonen kan være et godt eksempel, siger Didde Klarskov, der har haft mange hold igennem på netop silde-fabrikken, Scandic Pelagic, i Skagen.

Deltagere skifter i den pelagiske lavsæson mellem produktionsarbejde og undervisningen - i stedet for at blive sendt hjemme. Didde Klarskov og kollegerne underviser også udenlandske ansatte i hotel- og restaurationsbranchen.

Holdstørrelsen varierer fra 10 til 14 deltagere ad gangen.

- Det vigtigste er, at vi får undervisningen til at passe med arbejdstiden. Vi giver et intensivt sprog-forløb to til tre gange om året, hvor vi underviser eksempelvis 37 timer pr. uge og kan koble det sammen med fjernundervisning, hvilket har en stor effekt, siger Didde Klarskov f

Hun får typisk hygiejne-regler og medarbejderhåndbogen stukket i hånden, inden hun og hendes kolleger går i gang med at forberede et sprogforløb.

Undervisningen tager nemlig altid udgangspunkt i de udtryk og vendinger, der bliver brugt på hver enkelt virksomhed.

- Mange udlændinge er tilbøjelige til at sige ja-ja, når de bliver spurgt, selv om de ikke har forstået den opgave, de har fået.

- De er bange for at blive fyret, hvis de gør sig sprogligt besværlige.

- Det kan vi ændre ved at undervise dem i fagudtryk, der er målrettet deres arbejdsproces, siger Didde Klarskov, der også hiver medarbejderne på restaurant, i supermarked og med ud i klubber og foreninger i nærområdet:

- Det er ikke nok at kunne tale dansk på arbejdspladsen. De skal også integreres i det samfund, som de er flyttet ind i.

- Derfor gør vi meget for også at introducere dem til eksempelvis sport, og det lykkes langt hen ad vejen.

- Skagen Idrætsforening har lige nu rigtig mange rumænske børn, der spiller fodbold, siger Didde Klarskov.

Formand for 3F Frederikshavn, Finn Jenne, er heller ikke i tvivl om, at både integrationen og sprogundervisningen er en succes.

Han håber, at endnu flere virksomheder vil gøre som eksempelvis Scandic Pelagic:

- På Scandic Pelagic har flere af de udenlandske ansatte klaret trin 3 prøven, og er nu klar til trin 4, som er adgangsgivende til eksempelvis FISH TECH industri operatør uddannelsen. Det er jo helt afgørende, at flere af vores udenlandske medlemmer kan uddanne sig og have de samme vilkår som vores danskerne, siger Finn Jenne.

Del på Facebook Del på Twitter Del på mail
Henter...