Til foråret opføres et teaterstykke i Sæby, hvor sangskriver-elever fra Frederikshavn deltager

FREDERIKSHAVN/SÆBY: Sidste sæson havde Musikskolen Frederikshavn premiere på en ny linje for de 14 til 19-årige elever.

Det var sangskrivnings workshops, hvor deltagerne lærte de helt grundlæggende metoder til at skrive egne melodier og tekster samt harmoniseringer.

- Vi havde både egne elever med tilknytning til musikskolen, og en del fra gymnasiet. Det har resulteret i, at vi fik lavet en masse dejlig musik, som vi blandt andet brugte ved Frederikshavns købstadsjubilæum, fortæller Signe Højmark Thaarup, der er underviser på Musikskolen i Frederikshavn.

I år udbydes sangskrivningen igen, og nu er det blevet koblet sammen med Sæby Scenen, som traditionen tro skriver et teaterstykke, der skal opføres til foråret.

- Vores elever skal skrive musik til stykket. Det er ikke en musical dog, men der bliver seks sange i alt, samt overgangs- og stemningsmusik. De tre af dem skriver vores sangskrivere ud fra stemninger, som vi undervisere laver sammen med teaterunderviserne. Det kan eksempelvis være stemninger som "melankoli", "lykke" eller "akavet", forklarer Signe Højmark Thaarup.

Skuespillerne skriver ligeså tre scener ud fra givne stemninger, og dem skal der også sættes musik på.

Baggrunden i det nye tilbud om at gå til sangskrivning, skal findes hos underviserne.

- Vi var tre undervisere, som selv skriver musik, og vi mente det kunne være noget, som de unge også var interesserede i - så idéen med et fag, man kunne gå til var appellerende. Her kan de unge få hjælp til at lave deres egen musik, og det virkede også helt naturligt at lære de unge, at skrive egne sange, siger Signe Højmark Thaarup.

Til foråret spiller forestillingen i Sæby, og 20 elever fra henholdsvis drama og sangskrivning, samt to undervisere fra Sæby Scenen og to undervisere fra Musikskolen i Frederikshavn Kommune var søndag samlet til fælles opstarts workshop på Skovlyst.

Dagen bød blandt andet på fælles brainstormøvelser, skriveøvelser og arbejdet med at finde de stærkeste sætninger til brug i både sangskrivning og manuskriptskrivning.

En del af dagen var holdet delt op, sådan at sangskriverne kunne fordybe sig i arbejdet med sangskrivningen omkring et tema, mens dramaeleverne kunne arbejde med at lave scener der indkapslede de samme temaer.

- Der blev arbejdet hårdt, og der blev budt ind med rigtig mange spændende ting til brug til opbygningen af den endelige forestilling og sangene dertil. Dagen sluttede med en fælles brainstorm omkring hvilke temaer, stemninger og problemstillinger, det netop kunne være det hele skulle bygges op omkring, og der kom rigtig mange gode bud og spændende ting på tavlen, så der er nu bygget et godt grundlag for det videre samarbejde og det videre arbejde med stykket i det hele taget, fortæller Signe Højmark Thaarup.

Angående det med at skrive sange til et teaterstykke, er det en mere bunden opgave end ellers, hvor sangenes temaer står de unge frit for, om så det er sange om kærestesorger, venner, forældre eller lignende.

- Her er der lidt flere benspænd, og det er godt. For en god sangskriver skal kunne skrive selvom inspirationen ikke lige falder ned fra himlen, men ud fra de omstændigheder man får givet, runder Signe Højmark Thaarup af.

Det er stadig pladser på holdet, hvis man har fået vakt interessen.

Del på Facebook Del på Twitter Del på mail
Henter...