-Turisterne kommer ikke jo af sig selv. Der skal arbejdes benhårdt, for alle andre turistmål i landet kæmper også for at lokke gæster til deres område. I turistforeningen knokler alle vores dygtige og meget professionelle kollegaer for at trække turister til Lysets Land, så turistforeningens medlemmer kommer så godt ud af denne coronakrise som muligt.

Det siger Anne-Grethe Kramme, som i turistforeningen Turisthus Nord sammen med meget kompetente kollegaer udfører et spændende arbejde med at markedsføre og udvikle Danmarks skønneste område fra

Voersaa i syd til Skagen i nord – helt på toppen af Danmark.

-Vi har i vores område noget helt unikt at tilbyde med smukke byer, skøn natur, dejlige mennesker og spændende steder med stærke historier, og så har vi en helt fantastisk kyststrækning i hele området.

Der er jo fantastiske strande overalt.

Styrer markedsføring

Efter rigtig mange års arbejde med turisme i færgebranchen skiftede hun for syv år siden kurs og styrer for den lokale turistforening Turisthus Nord nu markedsføring og udviklingsprojekter.

-Mit arbejde med turisme er fascinerende. Jeg synes, det er spændende at besøge de mange dygtige mennesker i turisterhvervets virksomheder, og jeg nyder at være med til at udvikle og arbejde for medlemmerne og vores område, fortæller Anne-Grethe Kramme.

Der bliver i turistforeningen blandt andet i samarbejde med visitdanmark arbejdet målrettet året rundt med markedsføring i ind- og udland.

Det foregår for det meste online med analyser, indsamlet data, så turistforeningen hele tiden ved, hvordan gæsterne modtager budskaberne og hvilke målgrupper, indsatsen skal rettes mod.

For Anne-Grethe Kramme og kollegerne i turistforeningen er sommeren 2020 meget anderledes end tidligere.

-Det er på grund af cornakrisen vigtigere end nogensinde, at vi får sat vores dejlige område på landskortet.

Mange danske turister holder ferie hjemme i år, og dem vil vi gerne have rigtig mange af. Derfor har vi lavet ekstra mange kampagner med stor opbakning fra turisterhvervet og turistforeningens medlemmer.

-Vi kan alle være med til at brande og markedsføre området ved at fortælle og dele de mange gode historier om Sæby, Frederikshavn, Skagen og alle de andre dejlige steder. Turistforeningen har som overordnet opgave at tiltrække gæster til området, og når gæsterne så er her, håber vi, at de bruger mange penge.

Hvem kommer her til?

Anne-Grethe Kramme oplyser, at cirka halvdelen af områdets gæster er danskere og resten er fordelt på mange nordmænd, tyskere, svenskere, og gæster fra andre lande.

- Vi er blandt andet med til at udvikle projektet med Sæby som en lystfiskerdestination. Det er vigtigt at få hele værdikæden aktiveret med et godt udviklet produktet, så rigtig mange i området får øget omsætning af turisternes besøg.

- Vi er også aktiv partner og understøtter mange andre turistprojekter som for eksempel vinterbaderne i Skagen, Skagen Race, Skagen Marathon Run, mountainbike-muligheder og Frederikshavn Beerwalk, hvor deltagerne kommer rundt i byen med indlagte oplevelser og prøvesmager udvalgte øl.

Det er meget populært ikke mindst hos vores gæster fra de nordiske lande, siger Anne-Grethe Kramme.

Vigtigt at samarbejde

Turistforeningens markedsføring foregår i tæt samarbejde med visitdanmark på de internationale markeder.

Vigtige samarbejdspartnere er også færgerederierne Color Line, Fjord Line, Stena Line og nu også DFDS, som sejler på ruten Frederikshavn-Oslo og allerede er i gang med et massivt fremstød i Norge om mulighederne i Frederikshavn, Skagen og Sæby.

- Vi arbejder også tæt sammen med Frederikshavn Kommune om udvikling af destinationerne i en række projekter for eksempel udvikling af fremtidens strande, et projekt om Grenen samt skiltning i Sæby og Skagen.

På en helt anden boldbane spiller turistforeningen også med i forberedelserne med markedsføring og koordinering forud for EM i damehåndbold i Frederikshavn senere på året.

Anne-Grethe Kramme arbejder til daglig også med netværk, kontakt og medlemspleje af de 330 medlemmer i turistforeningens.

-Det er en rigtig spændende branche at arbejde i, ikke to dage er ens, og man møder mange dejlige mennesker.

Hun slapper gerne af i sommerhuset ved Bratten Strand, og hun er som H.C. Andersen glad for at rejse.

- Vi var på det, jeg kalder en livsrejse i seks uger i Østen med vores voksne børn. Det var en gave at få lov at rejse med sine børn på den måde. Vi er også glade for at stå på ski, og ellers er jeg rigtig glad for at være i Danmark.

Del på Facebook Del på Twitter Del på mail
Henter...