275 elever fra Frederikshavn dyster i opfindelser og teknologi

FREDERIKSHAVN: 25.000 skoleelever fra 5. og 6. klasse over hele landet dyster om de bedste opfindelser i Naturfagsmaraton, der lige nu er i fuld gang. 11. til 14. februar kommer konkurrencen til Nordjylland, hvor konkurrencedage i Aalborg, Brønderslev, Jammerbugt og Frederikshavn kommuner samler omkring 1450 elever fra egnen.

Hvordan bygger man et minirenseanlæg til en liter snavset vand? Kan rotter fanges med smarte opfindelser? Og hvordan undgår vi bløde og overmodne bananer, når de skal fragtes hele vejen fra Indien til Danmark?

I Frederikshavn foregår dysten kl. 9.30 - 13.00 14. februar i Arena Nord, Harald Nielsens Plads 9, 9900 Frederikshavn.

Her er der tilmeldt 11 klasser med 275 elever fra følgende skoler:

Distrikt Vest, Ravnshøj Skoleafdeling, Distrikt Øst, Nordstjernen Skoleafdeling, Distrikt Nord, Strandby Skoleafdeling, Distrikt Syd, Torslev Skoleafdeling.

Nanna Seidelin, direktør i Naturvidenskabernes Hus, der står bag Naturfagsmaraton, glæder sig på elevernes vegne.

- Konkurrencedagene er en festlig og udfordrende kulmination på et undervisningsforløb, hvor eleverne har det sjovt med naturfag og teknologi samtidig med, at de arbejder som ingeniører og opfindere. I år kobler vi det sjove og udfordrende med det virkelighedsnære i samarbejde med Danfoss, som har hjulpet os med at udvikle en af opgaverne, siger hun.

Stop madspild

Den ene af de i alt otte opgaver til Naturfagsmaraton er udviklet sammen med Danfoss, og den udspringer af en helt reel udfordring, som Danfoss arbejder med til daglig. Nemlig nedkøling af madvarer, der begrænser madspild og understøtter en bæredygtig udvikling.

Som en del af opgaven skal eleverne konstruere en transportkasse til bananer, hvori temperaturen kun må stige så lidt som muligt – selvom den står under en glødende varmelampe. En udfordring som bananproducenter i Indien, som Danfoss samarbejder med, står med til daglig.

- I Danfoss-opgaven får eleverne et indblik i de reelle problemer, som man kæmper med i andre lande, og eleverne får en forståelse for sammenhængen mellem teknologi og bæredygtighed. De ser også, hvordan vi i Danmark, med vores dygtighed inden for teknologi, kan understøtte bæredygtighed, siger Nanna Seidelin.

Formand for bestyrelsen i Danfoss, Jørgen Mads Clausen, der fik ideen til banan-opgaven, siger:

- Naturfagsmaraton skaber begejstring og interesse for naturfagene og viser eleverne, at man med viden om teknologi kan være med til at skabe en bæredygtig verden. Det er vigtigt, og det er vi fra Danfoss’ side virkelig glade for at være med til. Vi arbejder hver dag på at udvikle bæredygtige teknologier, og jeg glæder mig meget til at opleve, hvad de finder frem til, siger han.

Naturfagsmaraton er støttet af Novo Nordisk Fonden, Nordea-fonden, Undervisningsministeriet og Grundfos. Det er 16. år i træk, at Naturfagsmaraton afholdes.

Det er Naturvidenskabernes Hus, der afholder Naturfagsmaraton.

Årets tema

Årets tema i Naturfagsmaraton: Udfordringer i Grønby.

Eleverne skal arbejde med at løse nogle af de udfordringer der er, når man bor i en by. Det skal de med udgangspunkt i den fiktive by ”Grønby”, som er et billede på en helt almindelig dansk provinsby. Grønby er en populær by, og der flytter hele tiden flere mennesker til byen. Samtidig ønsker beboerne at passe godt på byens natur og på de ressourcer, der er til rådighed. Med udgangspunkt heri skal eleverne udtænke kreative og smarte løsninger til de udfordringer, tilflytningen giver.

Som afslutning mødes skoleklasserne i de enkelte kommuner for at konkurrere om de bedste opgaveløsninger, vise deres opfindelser frem og lade sig inspirere af andre elevers løsninger på samme opgave.

Naturfagsmaraton er landets største naturfagskonkurrence.

Del på Facebook Del på Twitter Del på mail
Henter...