Mørke, lav sigtbarhed og en bil uden lys er en farlig kombination. Og hver 7. bilist er i tvivl, om lyset på deres bil tænder automatisk

FREDERIKSHAVN: Med årstiden følger korte, mørke dage, vådt vejr og vekslende temperaturer, der kan give tåge. Alt sammen er skyld i lavere sigtbarhed for trafikanter, og derfor er det netop nu, man skal være ekstra opmærksom på bilens lygter.

Alligevel er det ikke et sjældent syn at møde bilister, der kører rundt enten med en defekt lygte - eller værre, med helt slukkede baglygter. Og det er måske ikke så underligt. En ny rundspørge foretaget af YouGov på vegne af SOS Dansk Autohjælp viser nemlig, at mellem hver 7. og 8. bilist er i tvivl, om deres baglygter tænder automatisk, eller om de selv skal tænde lyset manuelt.

- Som autoredder kører vi jo mange kilometer på de danske veje, og problemet med de lyssky bilister er desværre velkendt. Det er mere eller mindre dagligt, vi ser biler, der kører rundt helt uden lys eller med en kun én lygte og er til fare, fordi de er svære at få øje på, når sigtbarheden er dårlig, siger vagtchef Sven Riggelsen, SOS Dansk Autohjælp i Odense.

Problemet med de mørklagte bilbagender skyldes en regel fra 2011. Her indførte EU et krav om, at der skulle være automatisk kørelys foran på alle nye biler, men for at spare CO2 gjaldt det ikke baglygterne.

Fra 2016 blev reglerne dog ændret, så det automatiske kørelys nu gælder både for og bag, men på biler fra perioden 2011-2016 skal man altså ofte selv tænde de vigtige, røde lygter.

Er man det mindste i tvivl om indstillingerne på sin bil, anbefaler SOS Dansk Autohjælp, at man grundigt gennemgår de forskellige lysindstillinger.

- Tænd bilen og test alle lysfunktioner. Hvis du har en bil, hvor du selv skal tænde baglygterne, men måske af og til glemmer det, kan man overveje at få værkstedet til at lave en permanent løsning, så al kørelyset tænder automatisk, siger teknisk seniorspecialist Bo Olesen.

I dag skyldes usikkerheden omkring lygteindstillingerne på ens bil i høj grad også den funktion, der på nye biler betyder, at lyset tænder automatisk ved hjælp af en lyssensor, når det bliver mørkt eller usigtbart.

- Det er vores oplevelse, at mange er usikre på, hvordan autofunktionen virker. Hvordan måler den fx vejrforholdene? Mange af de spørgsmål, vi støder på, går i hvert fald på, om der kan være situationer, hvor det er en god idé selv at sætte ekstra lys på, forklarer Bo Olesen.

I nogle tilfælde kan det være en god idé manuelt at sætte ekstra lys på, fx når tågen ligger så tæt, at man ikke kan se bagvedkørende i bakspejlet. Det er imidlertid altid en god idé at sikre sig, at alle lygter virker, som de skal.

I takt med at vejret bliver mørkere og mere ustadigt, er de såkaldte enøjede bilister, hvor én eller flere lygter er defekte, nemlig også et problem for trafiksikkerheden.

- Det er nu, det er lygtetid, og har man ikke allerede tjekket lyset på sin bil, er det på tide at få det gjort. Sørg for at holde lygterne rene og tjek med jævne mellemrum, at de virker, som de skal, opfordrer Sven Riggelsen.

- Det kan i princippet være, at man længe har kørt rundt med mangelfuld lygteføring, men det er først nu, hvor dagene er blevet korte, at man opdager det. Blinker andre bilister af dig, er det vigtigt, man reagerer, da både slukkede og defekte lygter kan skabe utryghed og farlige situationer på vejene, slutter vagtchefen.

Det siger færdselsreglerne

Det er lovpligtigt at have kørelys på bilen hele døgnet.

Det vil sige, at du altid skal have lys foran på bilen. Du må godt køre med slukkede baglygter, når det er lyst, men du skal have lys bagpå i lygtetændingstid (mellem solnedgang og -opgang), og når vejret er usigtbart, fx i regn, tåge eller sne.

Blandt de adspurgte er færrest sikre på deres bils lygteindstillinger i Region Hovedstaden (62 pct.), mens flest er sikre i Region Nordjylland (81 pct.).

Del på Facebook Del på Twitter Del på mail
Henter...