Margrete Læsøs to hovedmotorer har været i drift siden færgen blev indsat i juni 1997

100.000 timer. Så mange såkaldte driftstimer har færgen Margrete Læsø tilbagelagt siden den blev taget i brug på ruten mellem Læsø og Frederikshavn 1. juni 1997.

- Hvis man skal sammenligne motorens præstation med noget, mange kender, så svarer det til, at en bilmotor har kørt e en million kilometer, forklarede seniormanager Lars Henrik Hejlesen fra MAN Diesel & Turbo Frederikshavn, som har produceret færgens to motorer i netop Frederikshavn.

- 100.000 timer i drift er for os en særlig milepæl, som er med til at styrke den faglige stolthed over motorerne, pointerede han.

Lars Henrik Hejlesen var taget ned til Læsøfærgen for at mødes med en række af de mennesker, som har sørget for at vedligeholde de to motorer: De fem maskinchefer, den nuværende og pensionerede vedligeholdelseschef.

Vedligeholdelseschef Peter Clausen takkede for den messingplade, som han på vegne af de ansatte modtog fra MAN Diesel & Turbo.

- Margrete Læsø og hendes fremdrivningsmaskineri er i særdeles god stand, og hun vil sikkert kunne sejle i mange år fremover. Der er 100.000 timer mere i hende, mener vedligeholdelseschef Peter Clausen.

Fremtidens Læsøfærge og kapacitetsbehovet taler man meget om på øen.

Hvis man fra politisk side i kommunalbestyrelsen og i færgebestyrelsen vælger, at en ny færge skal bygges som Margrete vil den nye færge være 80 meter mod den nuværende Margrete, der er cirka 68 meter.

Dermed kan man forøge bilkapaciteten til ca. 120 biler mod 76 biler på den nuværende Margrete.

Del på Facebook Del på Twitter Del på mail
Henter...