FREDERIKSHAVN: Nedlukning af butikkerne under coronakrisen samt mange kunders ønske om ikke at bevæge sig ud blandt mange mennesker, har i den grad accelereret brugen af onlinehandel.

Og den tendens, har de i den grad mærket hos Jannike og Peer Buch Sørensen i Knud E, hvor mængden af ordrer i indbakken på webshoppen, er accelereret kraftigt de seneste fire måneder.

- Vi har haft webshoppen i flere år uden at der rigtig er kommet gang i den, men for et år siden besluttede vi os for at geare op. Vi kunne godt se, at hvis vi også ville være her om 10 år, så blev vi nødt til at være mere seriøse omkring vores shop fortæller Peer Buch Sørensen.

Kombinationen af fysisk butik og webshop ser ud til at være den rigtige løsning for mange butikker.

Det behøver ikke være enten eller.

Der er en tendens til dalende salg i detailhandlen, og hvis man lykkes med sin online shop, kan man hente det tabte den vej. Og det har været en redning for mange butikker under corona-krisen, at de allerede havde styr på deres online shop.

Den velfungerende shop fungerer desuden ikke kun til onlinehandel. Mange bruger også webshops som et udstillingsvindue for at se butikkens udvalg inden besøg.

- Vi er rigtig gode på overtøj og selskabstøj, og vores primære målgruppe er kvinder i aldersgruppen fra 40-60 år. Vi oplever ofte at vi får kunder i butikken, som kommer langvejs fra, og de har inden de besøger os, allerede udset hvilke varer de ønsker at prøve. Og netop en vare som selskabstøj er det rart at have muligheden for at prøve på, fortæller Jannike Buch Sørensen.

Men man kommer ikke sovende til en webshop, der bare kører derudad. Det kræver en stor indsats at få shoppen op at køre, og man skal indstille sig på at der måske går mere end et år inden investeringen begynder at give overskud.

- Vi ansatte Jonas, vores webmaster, på fuld tid for at få rigtigt styr på shoppen. Det er jo ikke kun et spørgsmål om at få shoppen online. Kassesystemet skal fungere så det holder styr på lageret og alle varer skal oprettes med de rigtige farver og antal i hver størrelse.

- Derefter skal hele workflowet fra ordreindgang til pakning og forsendelse sættes i system, og der skal også være styr på håndtering af returvarer. Det er et kæmpe arbejde fortæller Peer Buch Sørensen.

- Vi tager en lille jubeldans hver aften, når vi kan se hvor mange ordrer der er kommet. Og det er fedt at man med et samme, kan se resultatet af sin indsats. Hvis vi lægger en video op, kan vi med det samme se om det rykker og hvor i landet kunderne, der besøger shoppen, de kommer fra. Så kan vi med en målrettet markedsføring booste vores salg til andre dele af landet.

- Det er da mega fedt, når der om morgen er en hel stak ordrer, der skal pakkes inden pakkebuddet kommer kl. 11. De seneste fire måneder er salget i vores webshop steget med mindst 300 procent. Det bliver man helt høj af, fortæller Peer Buch Sørensen.

- Vi er glade for at vores faste kunder i lokalområdet, har været så flinke til at bakke op - også online, i den her svære tid hvor vi ikke kan holde åbent.

- Vores click & collect service har også været en kæmpe succes, og vi har masser af varer som bliver afhentet ved butikken hver eneste dag.

- Jeg tror og håber på at den udvikling på online, der er skudt i gang på grund af corona også fortsætter på den anden side af krisen. Den har i hvert fald i den grad fået os i gang fortæller en glad Peer Buch Sørensen.

Del på Facebook Del på Twitter Del på mail
Henter...