KOMMUNEN: Nye teknologier og digitale løsninger bringer uanede muligheder for at skabe nye kundeoplevelser, sikre en mere bæredygtig drift og en bedre konkurrenceevne – og for turismebranchen ligger der her et uudnyttet potentiale. Ikke mindst i lyset af corona-pandemien, som har accelereret behovet for digitale løsninger i turismen yderligere.

- Turismebranchen har historisk set ikke været de første til at integrere nye teknologier, men flere er i stigende grad begyndt at få øjnene op for, hvordan digitale løsninger kan bidrage positivt til forretningsudviklingen – ikke mindst i lyset af coronakrisen, der har skabt nye udfordringer i forhold til håndtering af gæsteantal, fysiske touch points og kommunikation til gæster såvel som medarbejdere, siger Rasmus Friis Sørensen, innovationschef hos Dansk Kyst- og Naturturisme.

Det gør sig også gældende i Nordjylland, hvor en rapport fra Aalborg Universitet og Nordjysk Virksomhedspanel fra 2019, som undersøger de nordjyske turismevirksomheders digitaliseringsparathed, blandt andet konkluderer, at de nordjyske turismevirksomheder er meget bevidste om nødvendigheden af mere digitalisering og en øget brug af nye teknologier, men har udfordringer med at eksekvere på det.

- Det er vores klare indtryk, at turismevirksomhederne i Nordjylland generelt er klar over, at digitalisering og teknologiforståelse er afgørende for deres forretning, og at det vil blive endnu mere afgørende i fremtiden at være rigtigt gearet på den front.

- Men mange er fortsat usikre på, hvordan de skal respondere på de muligheder, som teknologien tilbyder, siger Rasmus Friis Sørensen.

Jammerbugt kommune har på vegne af alle de nordjyske kommuner været tovholder og faciliterede et netværksforløb for de nordjyske campingpladser.

Her var der blandt andet fokus på digitale løsninger, og i den forbindelse præsenterede Dansk Kyst- og Naturturisme erhvervet for en række løsninger, som kan sætte skub på væksten i de nordjyske turismevirksomheder.

- Netværksforløbet har vist sig at være særdeles effektivt i forhold til videndeling om ny teknologi i erhvervet. Flere er allerede i fuld gang med at implementere digitale løsninger, som vil styrke det nordjyske turismeprodukt og gæsteoplevelsen yderligere, fortæller Peter Krusborg, direktør for Destination Nordvestkysten.

Det kunen eksempelvis være en service som Digital Guest - en slags digital gæstebog.

Med et sådan værktøj vil man kunne automatiseret kommunikations-flow til gæsterne før, under og efter deres besøg, som er tilpasset lige præcis deres segment.

Gæsterne vil derfor opleve en større grad af service samtidig med, at campingpladsens stab får frigivet tid til at sikre pladsens øvrige udvikling og kvalitet.

Tanken er, at campinggæsterne ved ankomsten modtager et link, hvorfra man kan uploade alt fra tips til oplevelser og spisesteder i området til praktiske informationer om opholdet.

Derudover kan gæsterne sendes afsted med et ”tak for besøget” og en opfordring til at anmelde opholdet på sociale medier og booke endnu et ophold.

Del på Facebook Del på Twitter Del på mail
Henter...