Når togene igen kører i Vendsyssel, er kun Nordjyske Jernbaners blå tog at se på skinnerne. DSB-togene er ikke indrettet til det nye signalsystem. Foto: Peter Broen

De første to oktober uger holder togene stille i Frederikshavn

FREDERIKSHAVN: For passagererne bliver det bøvlet, men til gengæld venter der noget godt på den anden side.

Sådan lyder budskabet fra direktør Thomas Eybye Øster, Nordjyllands Trafikselskab, som fra 5. til 21. oktober må fragte alle togpassagerer i Vendsyssel i busser.

Grunden til bøvlet er et nyt signalprogram, der skal indføres på strækningen.

Lidt forenklet går det ud på at digitalisere signalerne, så lokomotivførerne ikke længere skal kigge ud af vinduet for at aflæse trafikken, men i stedet kan se på deres instrumentbord.

Målet er at minimere antallet af fejl, som helt hele tiden opstår på de fysiske signaler, der flere steder er af ældre dato.

Når det nye signalsystem er indført kan fejlmængden reduceres med 80 procent.

Med digitaliseringen bliver der også langt bedre mulighed for at indhente tabt tid, og der vil også tilgå passagererne mere information om stop, og mere præcise oplysninger om, hvornår situationen løser sig.

Det lyder meget enkelt, men i virkeligheden er det en kompleks øvelse, der derfor rulles ud i etaper over hele landet.

I Nordjylland har det været testet i en længere periode på strækningen mellem Sindal og Frederikshavn, men det har været om natten og har ikke påvirket den normale køreplan.

- Vi håber at kunne holde på så mange kunder som muligt, og vi ved godt, at det bliver en træls situation for kunderne. Men vi kommer til at sætte ind med al den information, vi kan, siger direktøren.

NT har guider på alle større stationer, som kan svare på spørgsmål og vise vej til den rigtige togbus i de to uger, togkørslen er indstillet. Men ellers vil omlægninger også fremgå af Rejseplanen.dk og NTs egen rejse-app.

Del på Facebook Del på Twitter Del på mail
Henter...