En ide om solceller støbt ind i havvindmøller gav 7.a rosende omtale og en flot 8. plads i innovationskonkurrencen Projekt Edison

FREDERIKSHAVN: ”Lær af andres fejltagelser. Du kan aldrig leve lang tid nok til at begå dem alle selv”.

Hvis du er gammel nok til at huske de legendariske Marx Brothers, så er du helt med på, hvordan den overskægsprydede Groucho Marx med et skævt smil i mundvigen kunne have formuleret omtalte sætning.

Men et andet velkendt ord taler mere naturligt om, at man skal lære af sine egne fejltagelser, og noget i den stil havde Fonden for Entreprenørskab med i overvejelserne, da de i sin tid søsatte Projekt Edison.

Projekt Edison omtales som en sjov og lærerig opfinderkonkurrence for elever i 6. og 7. klasse.

Fonden for Entreprenørskab fortæller, at formålet med konkurrencen er at give eleverne muligheden for at deltage i en innovativ læreproces tidligt i deres skoleforløb og herigennem eventuelt vække en interesse for entreprenørskab og iværksætteri.

Og målet var i al sin enkelthed, at eleverne fik fremstillet et produkt, der senere skulle fremvises på en større messe og vurderes for dets innovative værdi.

På Bangsbostrand Skole lod lærer Anne Vibeke Ellesøe sine tre 7. klasser deltage i Projekt Edison, og det lykkedes hende at få eleverne stor-engageret i arbejdet:

- Siden starten af oktober har vi arbejdet med emnet ”Grøn omstilling”. I klasserne blev eleverne delt ind i nogle grupper, og herefter var det meningen, at de selv skulle tænke og tale innovativt og grønt.

- Der kom mange gode forslag og produkter ud af anstrengelserne, og det var også nødvendigt, for produkterne skulle kunne måle sig med en hel masse andre gode fra andre skoler.

Den lokale del af konkurrencen fandt sted på Knivholt, og her var elever fra alle kommunens skoler repræsenteret. Og der var på forhånd tænkt over, hvordan man fremlagde sine ideer, fortæller Anne Vibeke Ellesøe:

- Eleverne havde forberedt sig grundigt, og de havde selv konstrueret og opstillet nogle stande. Der var hentet 6 dommere ind fra erhvervslivet i Frederikshavn, og disse besøgte de forskellige stande og blev præsenteret for ideerne bag de produkter, de så. Eleverne havde på forhånd delt forskellige opgaver imellem sig, og derfor var der styr på, hvem der sagde hvad og hvornår. Det var velforberedte elever, dommerne mødte.

Det blev elever fra 7.a, der løb med laurbærrene. Holdet kaldte sig Green Team, og deres ide kunne dommerne ikke stå for:

- Det var et enstemmigt dommerpanel, der pegede på eleverne fra 7. a, og Green Teams ide handlede om at støbe solceller ind i havvindmøllernes vingeblade. De havde desuden formuleret en løsning på, hvordan solceller også kunne sættes på tårne og huse.

Green Team-eleverne Amalie, Sille, Oscar, Albert og Mathias kunne med tilfredshed notere, at deres ide var den bedste, og sammen med resten af klassen kunne de se frem til en spændende tur til Fredericia, hvor deres solcelle-opfindelse skulle konkurrere med andre innovative ideer. Og det var noget af et felt, de var oppe imod:

- Mere end 7000 unge mennesker var mødt op i Fredericias Messecenter C, og her var stemningen intens. I konkurrencen deltog elever fra 6. klasse og til universitetsniveau, og de havde alle tænkt innovativt og grønt. I alt deltog 169 hold.

Som i lokalfinalen på Knivholt skulle eleverne præsentere deres ide for et dommerpanel, og Anne Vibeke Ellesøe oplevede, at eleverne for alvor havde taget ejerskab af deres ide:

- Green Team fremlagde igen deres ide virkelig flot, og det fortæller faktisk en del om deres projekt, at der kom mange hen til deres stand for at høre om tankerne bag det hele. De fik rigtig fin feedback, og dommerne endte med at give Green Team 403 point. Det rakte til en flot 8. plads ud af de 169 hold, der deltog.

Bangsbostrand Skoles 7.a fik altså en oplevelsesrig dag i Fredericia, og de havde fortjente roser med hjem i bussen. Lærer Anne Vibeke Ellesøe er stolt af sine elever:

- Det er altid rart at arbejde med elever, der tager opgaverne til sig, og 7.a høstede i hvert fald den erfaring, at det godt kan betale sig at fordybe sig i sit skolearbejde.

Del på Facebook Del på Twitter Del på mail
Henter...