Byens liv: Knap tre ud af fire forbrugere kører til samme autoværksted igen og igen uden at tjekke, om andre kan levere noget bedre, viser en rundspørge foretaget for Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen

Det kan være en større udskrivning, når bilen går i stykker eller skal til service. Alligevel vælger flere end 70 procent af forbrugerne at køre direkte til det samme værksted, hvor de sidst var med bilen – uden at indhente tilbud fra andre. Det viser en rundspørge, som Wilke har foretaget for Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen.

- Der kan være noget at hente ved at bede om tilbud fra flere autoværksteder, når man skal have repareret sin bil. Det kan være, at et uafhængigt værksted kan tilbyde noget bedre, når bilen for eksempel skal til service. Garantien gælder også fortsat, hvis blot der bliver benyttet originale reservedele ved en eventuel reparation, siger kontorchef i Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen, Niels Enemærke, i en pressemeddelelse.

Over en fjerdedel af de adspurgte vælger at køre til et autoriseret værksted for deres bilmærke. Og 21 procent vælger det værksted, hvor bilen er købt.

De fleste forbrugere begrunder deres loyalitet over for et bestemt værksted med, at de er tilfredse med det, de får, og så har det også betydning, at de gerne vil bevare et godt forhold til deres mekaniker.

- Autoværksteder tilbyder et såkaldt tillidsgode. Forbrugerne har svært ved at tjekke kvaliteten af det, de får, så det er ikke så overraskende, at tilliden til mekanikeren har betydning for deres valg af værksted. Det giver dog særlig grund til at overveje, hvad man egentlig bygger sin tillid på, siger Niels Enemærke.

- Samtidig ser vi, at mange autoværksteder tilbyder serviceaftaler, som kan bidrage til at fastholde kunderne. Faktisk angiver omkring 13 procent af forbrugerne, at de ikke har skiftet værksted, fordi de har en serviceordning. Igen vil det være en god idé at tjekke, om den ordning virkelig er det værd, tilføjer han.

Del på Facebook Del på Twitter Del på mail
Henter...